Skip to content

De Derde Nacht van de Poëzie (1980)

Elke Nacht van de Poëzie was telkens de laatste. Ook de Derde Nacht werd op 16 februari 1980 in het Brusselse Vorst Nationaal als de laatste Nacht van de Poëzie aangekondigd. Het spektakel van dichters en musici werd majestueus geopend door de blazers van het Mobiel Kamerensemble van de Vlaamse dirigent en componist Eugeen Lievens. Als opening voor deze manifestatie had hij de compositie Night Music bedacht, met een mix van Wagner en Ravel en zelfs een knipoog naar Miles Davis aan het eind van de uitvoering.

Luister hier naar de compositie Night Music van Eugeen Lievens, door het Mobiel Kamerensemble:

In 1980 was Eugeen Lievens verbonden aan het IPEM (Institute for Psychoacoustics and Electronic Music) van de Gentse Universiteit, dat hij snel verliet voor een carriere in het buitenland onder de naam Eugeen Liven d’Abelardo. Voor de VPRO Radio maakte hij een uitgebreide documentaire serie over de omstreden dirigent Wilhelm Furtwängler, die tijdens de Tweede wereldoorlog in Duitsland aan het werk was gebleven. Naast zijn activiteiten als dirigent is Eugeen Liven d’Abelardo ook organist en deskundige op het gebied van de gregoriaanse zang. In 1994 richtte hij zijn ensemble Hartkeriana op.

Pas in 1980 nam de Vlaamse dichter en schrijver Hugo Claus (1929-2008) voor het eerst deel aan een Nacht van de Poëzie. Tijdens de Derde Nacht las hij een gedicht voor uit 1965, dat hij toen voor de Vlaamse krant de Standaard had geschreven en waarvan hij vond dat het na 15 jaar nog steeds actueel was.

Luister hier naar het Jaar 1965 van Hugo Claus:

Jaar van de gruwel
Jaar van beeldbuis en beursbericht
Jaar van melk en honing als je slaapt
Jaar dat op je maag blijft als je waakt
Zoet jaar, goed jaar, voor de slaapwandelaars
Jaar dat 25 miljard Belgische frank naar de NATO ging
Voor vlaggen, tanks en vliegers
Die muggen zijn in de grenzeloze wolken van de dood.

Trouwe gast op elke Nacht van de Poëzie was de Nederlandse dichter Simon Vinkenoog (1928-2009) die op 26 september 1966 in Brussel “Poëzie in het Paleis” had gepresenteerd. Het voordragen van zijn gedichten was voor Vinkenoog vaak ondergeschikt aan zijn oproep tot geestelijke bevrijding van zijn toehoorders.

Ik geloof dat het tijd wordt om je te ontslaven, om je te deconditioneren van alle manieren van verslaving die er zijn. Ik geloof dat het tijd wordt om je los te maken van alle angsten en zorgen, waardoor we geregeerd worden. Want ik geloof dat het belangrijk is dat de mens vrij wordt!
Vrij, vrij, vrij!

Ik geloof bijvoorbeeld dat er niks is om bang voor te zijn. Want de meeste mensen zijn bang om dood te gaan. Maar dood ga je, dood ga je, dood ga je. En hoe eerder je weet dat je dood gaat, dat je dood gaat, stuk voor stuk, dat je dood gaat, dat je dood gaat, dat je dood gaat, dat je ter plekke ondersteboven kunt vallen.

En al de rest is GEOUWEHOER, GEOUWEHOER, GEOUWEHOER.
Overleef het, overleef het, overleef al dat gezeik en al dat gedoe rondom je heen. Trek je niks van al dat gezeik aan en blijf jezelf. En niks, niks, niks, niks, niks kan je gebeuren.

Luister hier naar Simon Vinkenoog tijdens de Derde Nacht van de Poëzie:

En ik geloof lieve mensen, op die derde en laatste nacht van de poëzie, dat het maar om een ding gaat, dat je het overleeft. Dat je je door niemand laat meetrekken, dat je je niks meer aantrekt van wat een ander van je zegt. Dat je doet wat je wil…
Ik ben een eenvoudige anarchist, ik geloof dat het allemaal kapot gaat. En ik vind het heel goed dat het kapot gaat.
Ik vind het heel goed dat het hele gezeik in mekaar klapt.

Deelnemers aan de Derde Nacht van de Poëzie waren verder o.m. Johnny van Doorn, Sybren Polet, Remco Campert, Hans Plomp, Gerrit Komrij, Frank De Crits, Habakuk II De Balker, Gust Gils, Patricia Lansoen, Jules Deelder, Luuk Gruwez, Bert Popelier, Marcel Van Maele, Rutger Kopland en Eddy Van Vliet. Muziek was er van het Willy Roggeman Kwartet en Roland and his Blues Workshop. Voor spektakel zorgde de Gentse krachtpatser John Massis die kandidaten uitzocht bij het publiek om met een hamer op een stalen plaat te slaan die hij op zijn borstkas had geplaatst.

Maar hoe zou het zijn met Mignonne?

Zij droeg tijdens de Derde Nacht in rap-stijl het gedicht De Pil voor:

Het is de pil, het is maar wat je wil
Vroeger voor het zingen de kerk uit
Nu wordt er maar een beetje in het wilde weg gespuit
Of je neemt een vrouwenring
Het is wel wat proper met dat ding.

Op de Derde Nacht van de Poëzie droeg Johnny van Doorn (1944-1991) ook het gedicht Een Magistrale Stralende Zon voor. In 1968 werd zijn voordracht van het gedicht gefilmd door Johan van der Keuken in De Tijdsgeest.

Terug naar de P van Poëzie ➔

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Note: HTML is allowed. Your email address will never be published.

Subscribe to comments

%d bloggers op de volgende wijze: