Skip to content

12 juni 2012

J van Hoet

Door Walter Slosse (1947-2016)

Tot 29 juli 2012 is in de Gentse Sint-Baafskathedraal de tentoonstelling Sint-Jan te bezoeken, met werken van zestig hedendaagse kunstenaars. Jan Hoet, voormalig directeur en stichter van het Stedelijk Museum voor Actuele Kunst (S.M.A.K.), wist samen met Hans Martens op korte tijd deze gratis expositie in een kathedraal tot stand te brengen. Niet alleen is de keuze van de locatie een unicum in de hedendaagse kunstgeschiedenis, maar de kunstenaars hebben hun werken ook op perfecte wijze weten te integreren met de bestaande kunstvoorwerpen en architectuur in de kerk.

Wolke Sieben, de vlag die boven op de toren wappert, is een werk van Stanislas Lahaut die hiermee verwijst naar de zevende hemel waarin de kunstenaars verblijven voor de duur van de tentoonstelling Sint-Jan. Zij genoten van het kerkbestuur alle vrijheid om hun interpretatie te geven van de relatie tussen het sacrale en de hedendaagse kunst. Dat gebeurde ook niet zonder enkele kritische beschouwingen, zoals in de tekst van Philippe Vandenberg, “mon Dieu votre ennui doit vous peser bien fort pour nous torturer ansi”. Of het volledig zwarte schilderij van Thierry De Cordier, waarin de borstelstrepen de vorm van een kruis hebben achtergelaten en waarbij het traditionele opschrift “INRI” is vervangen door “NADA”. Niets.

Tijdens zijn openingstoespraak in de Sint-Baafskathedraal op 2 juni 2012 legde Jan Hoet nog eens de nadruk op het subtiele karakter van de tentoonstelling.

“De kunstenaar is net zoals alle mensen, want eigenlijk is elke mens een religieuze mens. Dat is mijn opvatting. Wat men er ook over denkt. Indien men aan iedereen die vraag zou stellen, dan heeft iedereen iets met het irrationele en gelooft iedereen in “iets”. Dat is ook bij de kunstenaar zo. En de kunstenaar heeft hier getoond hoe subtiel hij de dingen kan invullen. Met hoeveel respect hij die kathedraal bekijkt, en dat hij weet dat die kathedraal het hart van de stad Gent is. Een ongelooflijk monument. Terugkijkend natuurlijk op het begin van de kunst, het Lam Gods van Jan van Eyck, is de tentoonstelling zo subtiel gedaan, dat je soms moet zoeken. En als je het niet wilt zien, dan kan dat ook.”

Wie meteen roet in de tentoonstelling kwam strooien, was niet een of andere verbouwereerde kerkganger, maar de Gentse politie die het kunstwerk van de Franse kunstenares Ange Leccia op de bon slingerde. Zij had voor de ingang van de kathedraal twee Mini Coopers tegenover elkaar geplaatst met het opschrift TRACK en SINT-JAN, daarmee verwijzend naar de rivaliteit tussen beide hedendaagse kunstprojecten die gelijktijdig in Gent plaatsvinden. De auto’s werden inmiddels verwijderd nadat een woordvoerder van de politie er nog had op gewezen “geen begrip te tonen voor foutparkeren, zeker niet in een voetgangersgebied”. Anderzijds heeft de politie met dit onnozel optreden de expositie toch weer extra publiciteit bezorgd, wat merkbaar is aan het nog steeds groeiend aantal bezoekers voor Sint-Jan.

Een van de indrukwekkendste momenten tijdens de opbouw van Sint-Jan was het omhoog hijsen van het acht meter lange zwaard van de Gentse kunstenaar Kris Martin. In 2011 plaatste hij al een kruis in hoogglanzend inox bovenop de nieuwe vlaggenmast van de kathedraal. Een project waarvoor hij toestemming kreeg van de rector van de kathedraal, Ludo Collin, die ook groen licht gaf voor de expo van Jan Hoet. Kris Martin liet zijn zwaard Mandi XV uit een Duitse galerij overbrengen en dat hangt nu als een zwaard van Damocles boven de hoofden van de nietsvermoedende toeristen die de kerk binnenstappen.

Niemand zal ontkennen dat het idee voor Sint-Jan moet gezien worden als een reactie op het kunstproject TRACK van het Stedelijk Museum voor Actuele Kunst. TRACK vertoont enkele opvallende overeenkomsten met Over The Edges en Chambres d’Amis, twee succesvolle projecten uit het verleden van Jan Hoet. Hoewel het nog niet tot een kunstoorlog kwam in Gent, moest de burgemeester tussenbeide komen om beide tentoonstellingen niet op dezelfde dag te laten beginnen. Waar het S.M.A.K. jaren voor nodig had om TRACK voor te bereiden, slaagde de 76-jarige Jan Hoet erin om in nauwelijks enkele maanden talloze kunstenaars warm te maken te maken voor zijn project, zodat zijn rol als kunstpaus andermaal is bewezen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Note: HTML is allowed. Your email address will never be published.

Subscribe to comments

%d bloggers op de volgende wijze: